Bewust leven Blog

CHALLENGE. 10 000 stappen per dag

In deze rubriek wil ik mezelf regelmatig uitdagen om iets nieuws te proberen. Dit kan door een weekend offline te gaan, één maand te vegan eten, een maand lang plasticvrij leven, de minimalism challenge te doen, … . In de maand juni daagde ik mezelf uit om een maand lang elke dag 10 000 stappen te zetten.

Waarom koos ik deze challenge?

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat 10 000 stappen per dag hetzelfde positieve effect op je gezondheid hebben als elke dag een half uur bewegen. Het zetten van die stappen kan overal en is bijna altijd gratis: op het werk, op vakantie, tijdens huishoudelijke klusjes, in je vrije tijd of thuis. Volgens de Japanse onderzoeker Dr. Hatano zouden 10.000 stappen gespreid over een hele dag de gezondheid fundamenteel verbeteren, maar klopt dat eigenlijk wel? 

Mijn ervaringen

Mijn ervaring leert me dat 10 000 stappen zetten per dag voor mij niet altijd evident is. Op de dagen dat ik van thuis uit werk of helemaal niet moet werken geraak ik amper aan 2000 stappen. Tijd om daar verandering in te brengen.  Gedurende de maand juni heb ik geprobeerd om elke dag 10 000 stappen te zetten, maar is me dat gelukt?

Nee, ik heb tijdens die maand maar liefst 9 dagen gehad waar ik onder de 10 000 stappen zat. Dit kwam omdat dit voor mij erg drukke dagen waren. Dagen waarop ik de tijd of de zin na het werk niet meer vond om te gaan wandelen. Dagen waarop ik niets liever wou dat gewoon in de zetel ploffen.


Enkele statistieken: 

  • Mijn minste dag was 30 juni 2020: 3 784 stappen.
  • Mijn beste dag was 6 juni 2020: 32 976 stappen
  • In de maand juni heb ik maar liefst 327 663 stappen gezet, met een gemiddelde van 10 922 per dag. 
  • Ik heb in totaal 232,06 km afgelegd en 101 863 calorieën verbrand.

In deze maand heb ik gemerkt dat ik enorm kan genieten van de natuur en de rust die het met zich meebrengt. 

Enkele tips om je stappenaantal te vergroten:

  • Ga in je middagpauze wandelen.
  • Neem vaker de trap dan de lift.
  • Laat je tussendoortje op het werk in de keuken staan, zo moet je telkens bewegen als je honger hebt.
  • Zoek leuke wandelroutes uit waardoor je zin krijgt om te gaan wandelen.
  • Doe je boodschappen eens te voet, als je niet veel nodig hebt en in de stad woont.
  • Ga wandelen met een vriendin (die in je bubbel zit). Lekker bijpraten tijdens het wandelen.
  • Kies in je vrije tijd voor actievere activiteiten zoals Bosbaden, een postentocht, een zoektocht, geocaching, …. 
  • Luister podcasts of luisterboeken tijdens je wandeling.
  • Stel aan je buurvrouw/buurman voor om haar viervoeter uit te laten.

Wat nu?

In de toekomst wil ik van 8000 stappen eerder een gewoonte dan een uitzondering maken. In het weekend wil ik vaker boswandelingen maken, ik wil vaker met vriendinnen op wandeldate en over de middag wil ik wat meer gebruik maken van de prachtige omgeving waarin ik werk en het bos in trekken.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *